کد مطلب:280120 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:248

مهدی از دیدگاه امام حسین
«اما ان الصابر فی غیبته علی الأذی و التكذیب، بمنزلة المجاهد بالسیف بین یدی رسول الله صلی الله علیه و آله».

- «كسی كه در زمان غیبت به آزار و انكار دشمنان صبر كند همانند كسی است كه در محضر رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم جهاد كند».

(امام حسین علیه السلام) [1] .

از روزی كه انسان بر فراز كره ی خاكی پای نهاد مبارزه ی حق و باطل آغاز گردید و قابیلیان در برابر هابیلیان صف آرائی نمودند و نبردهای سختی به وجود آوردند كه در این میان داستان كربلا از برجستگی های خاصی برخوردار است. قهرمان كربلا به دلیل ویژگیهای حوادث كربلا لقب سیدالشهداء یافت و تا ظهور فرزند رشیدش حضرت بقیة الله روحی فداه به عنوان بزرگان مظلوم تاریخ یاد می شود تا آن دست انتقام الهی ظهور كرده



[ صفحه 124]



خون جد بزرگوارش سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین علیه السلام را از یزیدیان بگیرد.

از این رو ظهور حضرت ولی عصر روحی فداه با حوادث كربلا رابطه ی خاصی پیدا كرده، كه از آن جمله است:

1- در تمام ایام مربوط به حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف زیارت امام حسین علیه السلام وارد شده است، چون شب نیمه ی شعبان و شب قدر.

2- آغاز قیام جهانی حضرت ولی عصر عجل الله فرجه طبق روایات فراوانی در روز عاشورا خواهد بود.

3- در بیشتر احادیثی كه از وجود مقدس رسول اكرم صلی الله علیه و آله در پیرامون آن مصلح جهانی وارد شده به وسیله ی امام حسین و به عناوینی چون: «از تبار پسرم حسین»، «از نسل این پسرم» و «نهمین فرزند پسرم حسین» معرفی شده است.

4- سفر تاریخی امام حسین علیه السلام كه از مكه معظمه به قصد كوفه آغاز شد و به مقصد نرسید توسط فرزندش رشیدش تكمیل می شود و پایتخت حكومت جهانی آن حضرت، شهر كوفه خواهد بود.

5- وجود مقدس ولی الله الأعظم طبق روایات همواره به یاد جد بزرگوارش امام حسین علیه السلام هر صبح و شام اشك می ریزد.

وجود مقدس ابا عبدالله الحسین علیه السلام نیز همواره به یاد حضرت بقیةالله روحی فداه بودند و همواره از او یاد می كردند و به یاد این فرزند عزیزش كه خون او و خون همه ی مظلومان در راستای تاریخ را از یزیدیان خواهد گرفت، سخن می گفتند. از این رهگذر علی رغم خفقان شدیدی كه در عهد امام حسین علیه السلام بر جامعه ی اسلامی حكومت می كرد احادیث فراوانی از امام حسین علیه السلام در پیرامون نهضت



[ صفحه 125]



جهانی آن حضرت به ما رسیده است كه به نمونه هایی از آن در اینجا اشاره می كنیم:

68- «از محضر امام حسین علیه السلام پرسیدند: آیا حضرت مهدی متولد شده است؟ فرمود:

-«لا، و لا ادركته لخدمته ایام حیاتی».

-«نه هنوز متولد نشده است، من اگر زمان او را درك كنم، همه ی عمر به خدمت او كمر می بندم». [2] .

عین همین عبارت از وجود مقدس امام صادق علیه السلام نیز نقل شده است. [3] .

هنگامی كه معصوم علیه السلام در حق آن ولی الله اعظم چنین تعبیری را به زبان آورد، مقام رفیع یاران آن حضرت روشن می شود. خدا را به عظمت خضرتش قسم می دهیم كه ما را از بهترین یاران آن حضرت در دولت حقه اش قرار دهد، انشاءالله.

69- «از پیشگاه امام حسین علیه السلام سوال كردند: آیا شما صاحب این امر هستید؟ فرمود:

- «لا، و لكن صاحب الأمر الطرید الشرید الموتور بابیه، المكنی بعمه، یضع السیف علی عاتقه ثمانیة اشهر».

-«نه من نیستم، بلكه صاحب این امر كسی است كه از میان مردم كناره گیری می كند و به سرزمینهای دور دست می رود و خون پدرش بر زمین می ماند و از عمویش پنهان می شود، آنگاه شمشیر برمی دارد و



[ صفحه 126]



هشت ماه تمام شمشیر بر زمین نگذارد». [4] .

امروز یك هزار و یك صد و پنجاه سال تمامست كه آن مهر تابان از میان جامعه ی اسلامی كناره گیری كرده و در سرزمینهای دور دست سكنی گزیده است و عاشقان كویش با دیدگانی اشكبار در انتظار مقدمش ثانیه شماری می كنند.

خون به ناحق ریخته شده ی پدران بزرگوارش هنوز هم بر زمین مانده و نگران آن دست انتقام الهی است.

بسیار تأثر آور و اعجاب انگیز است كه خاندان امامت ناچار بودند ولادت با سعادت آن مهرتابان را از عمویش پوشیده نگهدارند. [5] و لذا به هنگام شهادت امام حسن عسكری برادرش جعفر نمی دانست كه برادرش فرزندی دارد تا هنگامی كه برای نماز ایستاد آن مهر تابان با گامهایی استوار نزدیك آمد و دست رد بر سینه ی نامحرم زد و فرمود: عموجان! من برای نماز پدرم از تو شایسته ترم.

ما در این حدیث تعبیر «المكنی بعمه» را «پنهان شده از عمو» معنی كردیم ولی معنای ساده ی آن چنین است «كنیه ی او به نام عمویش خواهد بود» یعنی چون عمویش «جعفر» است پس كنیه ی او «ابو جعفر» خواهد بود.

كنیه ی معروف حضرت ولی عصر «ابوالقاسم» است ولی كنیه ی دیگر آن حضرت «ابو جعفر» است، چنانكه حدیث شماره 98 كتاب نیز آنرا تایید می كند.

70- «شعیب بن ابی حمزه می گوید: به خدمت امام حسین علیه السلام شرفیاب شدم و پرسیدم:



[ صفحه 127]



- آیا شما صاحب این امر هستید؟ فرمود:

- نه، پرسیدم:

-آیا پسر شما صاحب این امر است؟ فرمود:

- نه. گفتم:

- آیا پسر پسر شما صاحب این امر است؟ فرمود:

نه. گفتم:

پس چه كسی صاحب این امر است؟ فرمود:

- «الذی یملأها عدلا، كما ملئت جورا، علی فترة من الأئمة یأتی كما ان رسول الله صلی الله علیه و (آله) و سلم بعث علی فترة من الرسل».

-«صاحب این امر كسی است كه روی زمین را پر از عدالت خواهد كرد آنچنان كه پر از ستم شده است، او به هنگام فترت امامان خواهد آمد، چنانكه رسول اكرم صلی الله علیه و آله در زمان فترت پیامبران بر انگیخته شد». [6] .

71- «دوازده مهدی از ما هست كه نخستین آنها علی بن ابی طالب و آخرین آنها نهمین فرزند منست كه او امام قائم به حق است، خداوند زمین مرده را به وسیله ی او زنده می كند و دین حق را بر تمام ادیان پیروز می گرداند.

-«له غیبة یرتد فیها اقوام و یثبت علی الدین فیها آخرون، فیوذون و یقال لهم: متی هذا الوعد ان كنتم صادقین. اما ان الصابر فی غیبته علی الأذی و التكذیب بمنزلة المجاهد بالسیف بین یدی رسول الله صلی الله علیه و آله».

-«برای او غیبتی است كه گروههایی در آن از دین برمی گردند و گروههایی دیگر بر آیین خود استوار می مانند و در این راه آزارها می بینند،



[ صفحه 128]



به آنها گفته می شود: «این وعده كی خواهد شد اگر راستگو یانید»، آنانكه بر این آزارها و تكذیبها صبر كنند همانند كسی هستند كه شمشیر به دست گرفته در پیشاپیش رسول اكرم صلی الله علیه و آله جهاد كند». [7] .

72- «لصاحب هذا الأمر غیبتان، احداهما تطول حتی یقول علی موضعه احد من ولی ولا غیره الا المولی الذی یلی أمره».

-«برای صاحب این امر دوغیبت است كه یكی از آنها به درازا می كشد كه گروهی می گویند: مرده، برخی گویند: كشته شده، بعضی گویند: رفته است. احدی از دوستان از اقامتگاه او آگاه نمی شود جز خدمتگزاری كه متصدی امور اوست». [8] .

73- «فی التاسع من ولدی سنة من یوسف، و سنة من موسی بن عمران، و هو قائمنا اهل البیت، یصلح الله امره فی لیلة واحدة».

-«نهمین فرزند من نشانی از حضرت یوسف و نشانی از حضرت موسی بن عمران دارد، او قائم ما اهل بیت است كه خداوند امر ظهورش را در یك شب فراهم می كند». [9] .

دیدگان نگران حضرت یعقوب سرانجام با دیدار جمال یوسف روشن گردید و فروغ از دست رفته اش به او بازگشت و انشاءالله بسیار نزدیك است كه دیدگان اشكبار منتظران با دیدار جمال یوسف گمگشته روشن شود و فروغ از دست رفته ی مشتاقان با درك دولت حقه ی آن حضرت به آنها باز گردد و پیشوای موعود با عصای موسی باز آید و دمار از روزگار فرعونیان در آورد و به ضعف كشیده شدگان را عزت بخشد و آنان را از زیر یوغ پیروان فرعون رها سازد.



[ صفحه 129]



74- «ان لله مأدبه بقرقیسیا، یطلع مطلع من السماء، فینادی: یا طیر السماء! و یا سباع الأرض! هلموا الی الشیع من لحوم الجبارین».

-«خدای تبارك و تعالی یك سفره ی گسترده و مهمانی عمومی در «قرقیسا» دارد كه منادی آسمانی بانگ بر می آورد: ای پرندگان آسمان! وای درندگان بیابان! بیایید تا با گوشت ستمگران شكمی از عزا درآورید». [10] .

آری ستمكارانی كه چون زالو خون بیچارگان را می مكند و حقوق بینوایان را لگد مال می كنند و ملتهای محروم را در صف مرگ به انتظار مرگ می نشانند [11] یك چنین روزی دارند كه پرندگان و درندگان بر فراز جسدهای آنها شكمی از عزا در آورند و انتقام بینوایان را از آنها بگیرند.

در حكومت حقه ی حضرت بقیة الله روحی فداه حق مظلوم از ظالم گرفته می شود، گنجهای نهفته در زمین ظاهر می شود، آسمان بركاتش را نازل می كند، تمام نقاط روی زمین زیر كشت می رود دیگر گرسنه ای در روی زمین باقی نمی ماند و احدی زكات و صدقه از كسی نمی پذیرد، چون همگان از فضل پروردگار بی نیاز می شوند، چنانكه امام حسین علیه السلام می فرماید:

75- «انفاق و احسان كنید، سوگند به خدایی كه دانه را شكافت و انسان را آفرید، روزی فرا خواهد رسید كه دیگر برای انفاق یك درهم و یا یك دینار محلی پیدا نشود». [12] .



[ صفحه 130]



در روایات آمده است كه احدی زكات نمی پذیرد و مردم زكاتها را در طبقی در كنار خیابانها می گذارند كه هر كس مایل باشد از آن بردارد.

76- «قائم هذه الأمة التاسع من ولدی صاحب الأمر، و هو الذی یقسم میراثه و هو حی».

-«قائم این امت نهمین فرزند منست كه او صاحب این امر است و میراثش تقسیم می شود در حالیكه او زنده است». [13] .

بعد از رحلت امام حسن عسكری علیه السلام برادرش جعفر با دستیاری خلیفه ی عباسی اموال آن حضرت را تقسیم كرد و برای وارث حقیقی حصه ای تعیین نكرد.

77-«للمهدی خمس علامات: السفیانی: و الیمانی، و الصیحة من السماء، و الخسف بالبیداء، و قتل النفس الزكیة».

- «برای مهدی ما پنج علامت است:

1- خروج سفیانی

2- خروج یمانی

3- بانگ آسمانی

4- خسف سرزمین بیدا

5- قتل نفس زكیه». [14] .

78- «حارث بن مغیره می گوید: به خدمت امام حسین علیه السلام شرفیاب شدم و عرض كردم: حضرت مهدی را با چه نشانه هایی بشناسم؟ فرمود:



[ صفحه 131]



-«بمعرفة الحلال و الحرام و بحاجة الناس الیه، و لا یحتاج الی احد».

-«با شناخت احكام و معارف و نیاز همگان به او، و بی نیازی او از همه». [15] .

79- «یحیی بن یعمن می گوید: در خدمت امام حسین علیه السلام بودم كه عربی وارد شد و پرسشهایی كرد و امام علیه السلام پاسخ فرمود: تا به این پرسش رسید: ای فرزند پیامبر! به من بگو كه تعداد امامان بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله چقدر است؟ فرمود: دوازده نفر هستند به تعداد نقبای بنی اسرائیل. گفت: آنها را برای من نام ببر.

امام حسین علیه السلام سرش را پایین انداخت و بعد از لحظه ای فرمود:

-«ای برادر عرب امام و جانشین بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله امیرمومنان علی بن ابی طالب است، سپس برادرم حسن، آنگاه من، و نه تن از فرزندان من: پسرم علی، پسرش محمد، پسرش جعفر، پسرش موسی، پسرش علی، پسرش محمد، پسرش علی، پسرش حسن و بعد از او حضرت مهدی كه نهمین فرزند منست؟ در آخر الزمان دین را به پا می دارد».

آنگاه مرد عرب برخاست و این ابیات را زمزمه می كرد:



مسح النبی جبینه

فله بریق فی الخدود



ابواه من اعلی قریش

وجده خیر الجدود



پیامبر رحمت پیشانی اش را نوازش داده، نور پیامبر از گونه هایش می درخشد.

پدر و مادرش از قله رفیع قریش هستند و جد بزرگوارش شریفترین نیای انسانی است. [16] .



[ صفحه 135]




[1] كمال الدين صدوق، ص 317.

[2] عقدالدرر، ص 160.

[3] به حديث شماره 148 از همين كتاب مراجعه فرمائيد.

[4] كمال الدين، ص 318.

[5] جزيره ي خضراء ص 11.

[6] عقد الدرر، ص 159.

[7] بحارالانوار، ج 51 ص 133.

[8] عقد الدرر، ص 134.

[9] المحجة البيضاء، ج 4 ص 338.

[10] عقد الدرر، ص 87.

[11] اكنون كه اين سطور را مي نويسم هر لحظه خبر تأثر انگيز تازه اي از گرسنگان «اتيوپي» به گوش مي رسد و وجدان جهاني آزرده نمي شود!.

[12] عقد الدرر، ص 171.

[13] اعلام الوري ص 401.

[14] عقد الدرر، ص 111.

[15] منتخب الاثر، ص 309.

[16] كفاية الأثر، ص 234.